THE NORDIC CHOIR EXPEDITION 2016:
TENSO DAYS HELSINKI

Huippukuorot Ruotsista, Norjasta ja Tanskasta vierailevat elokuussa Helsingin kamarikuoron isännöimällä Tenso Days -festivaalilla Helsingissä. Otsikolla The Nordic Choir Expedition 2016 kuullaan viisi konserttia Ritarihuoneella viikonloppuna 26.–28.8.2016. Mukana ovat Eric Ericsons KammarkörDet Norske SolistkorArs Nova Copenhagen, nuorten ammattilaisten Tenso Europe Chamber Choir sekä Helsingin kamarikuoro. Festivaalin aikana järjestetään myös työpajoja mm. säveltäjille, kuoronjohtajille ja kuoronlaulajille sekä paneelikeskusteluja ja ohjelmistoesittelyjä. Kuorojen johtajina nähdään legendaarinen Paul Hillier (kahdessa konsertissa), Grete Pedersen, Florian Benfer sekä Nils Schweckendiek.

Tenso Days -festivaaleja on järjestetty ympäri Eurooppaa ammattikuoroverkosto Tenso Network Europen toimesta vuodesta 2005 alkaen. Tämä on ensimmäinen Tenso Days -festivaali Suomessa. Tenso-verkoston kaikki yhdeksäntoista jäsentä viidestätoista Euroopan maasta ovat ammattikuoroja, ja Helsingin kamarikuoro on verkoston ainoa suomalaisjäsen. Tenso Days -festivaaleja järjestetään vuonna 2016 Helsingin lisäksi Kööpenhaminassa, Amsterdamissa sekä Belgian Mechelenissä.

THE NORDIC CHOIR EXPEDITION 2016: TENSO DAYS HELSINKI – KONSERTTIAIKATAULU

pe 26.8.2016

klo 19.00 Tenso Europe Chamber Choir, joht. Paul Hillier

la 27.8.2016

klo 16.00 Ars Nova Copenhagen, joht. Paul Hillier

klo 20.00 Eric Ericsons Kammarkör, joht. Florian Benfer

su 28.8.2016

klo 15.00 Det Norske Solistkor, joht. Grete Pedersen

klo 19.00 Helsingin kamarikuoro, joht. Nils Schweckendiek

la 27.8. & su 28.8.2016

Oheistapahtumat: työpajoja, paneelikeskusteluja ja ohjelmistoesittelyjä

Kaikki konsertit järjestetään Ritarihuoneella.

Osana yhteispohjoismaista The Nordic Choir Expedition 2016 -tapahtumaa Helsingin kamarikuoro konsertoi myös Oslossa (20.8.), Tukholmassa (22.10.) ja Kööpenhaminassa (23.10.). Tenso Days Helsinki -festivaalia sekä The Nordic Choir Expedition 2016 -tapahtumaa ovat rahoittaneet mm. Pohjoismainen kulttuurirahasto, Pohjoismainen kulttuuripiste, Svenska Kulturfonden, Suomen Kulttuurirahasto, Euroopan unionin Kulttuuri-ohjelma, Helsingin kulttuurikeskus sekä Suomalais-ruotsalainen, Suomalais-tanskalainen ja Suomalais-norjalainen kulttuurirahasto. Yhteistyötä tehdään myös Taideyliopiston Sibelius-Akatemian kanssa.

Lisätietoja Tensosta: www.tensonetwork.eu

Kuorojen kotisivut: