The Nordic Choir Expedition –
Eric Ericsons Kammarkör: Holy and bright /
Kaikki kuorot: Between the Earth and Skies (kantaesitys)

Pe 2.6.2023 klo 19
Kallion kirkko
Liput: 25/20/15 € Ticketmasterista

Sarjalippu festivaalin kaikkiin neljään konserttiin 70/56/42 € Ticketmasterista.
Huom! Sarjalipulla pääsee myös Kallion kirkossa järjestettävään konserttiin 2.6. Lippuna 2.6. konserttiin käy sarjalippuna ostettu 1.6. konsertin lippu.

CARL NIELSEN: Benedictus Dominus
KRZYSTOF PENDERECKI: Stabat Mater
DJURO ZIVKOVIC: Musica Psalterii Gloriosi
THOMAS JENNEFELT: Dann entstrahlt…
SVEN-DAVID SANDSTRÖM: Es ist genug
MATTHEW PETERSON: brIght
BRITTA BYSTRÖM: Another part of the wood

Eric Ericsons Kammarkör
Fredrik Malmberg, johtaja

GALINA GRIGORJEVA: Between the Earth and Skies (kantaesitys)

Eric Ericsons Kammarkör, joht. Fredrik Malmberg
Det Norske Solistkor, joht. Grete Pedersen
Ars Nova Copenhagen, joht. Graham Ross
Helsingin kamarikuoro, joht. Nils Schweckendiek

Festivaalin pääkonsertissa ensimmäisellä puoliskolla esiintyy Eric Ericsons Kammarkör omalla ohjelmallaan. Konsertin päätteeksi kuullaan ukrainalaissyntyisen Galina Grigorjevan neljälle ammattikuorolle kirjoittama uusi teoksen maailman kantaesitys.
Eric Ericsons Kammarkör esittää Fredrik Malmbergin johdolla konsertin, jonka musiikki on henkistä, lohduttavaa ja täynnä mysteereitä.
    Ensimmäisenä ohjelmassa on  luvassa Carl Nielsenin Benedictus Dominus (Kolme motettia a cappella -kuorolle, 1929), jota säveltäjä itse piti suuressa arvossa. Nielsen sävelsi motetit viimeisien elinvuosiensa aikana, jolloin hän tutki renessanssisäveltäjien polyfonista vokaalimusiikkia. Pendereckin pikantti Stabat Mater (1962) on kirjoitettu kolmelle neliääniselle kuorolle ja se liitettiin myöhemmin säveltäjän Luukas-passioon.
    Đuro Živković’n  Lyra Laudis (2021) -motettiin kuuluvan Musica Psalterii Gloriosi -osan teksti perustuu tunnettuun 1500-lukulaiseen etiopialaiseen Neitsyt Mariaa kunnioittavaan runoon nimeltä "Enzira Sebhat". Thomas Jennefeltin  Dann entstrahlt…..-teoksen (2013) teksti on otettu vuoden 1965 Vatikaanin toisesta kirkolliskokouksesta ja se ilmaisee tuon ajan toivetta rauhan mahdollisuudesta meneillä olevista konflikteista ja sodista huolimatta.
     Sven-David Sandström käyttää kantaatissaan Es ist genug (1986) Buxtehuden kantaatin tekstiä, viittaa sen musiikkiin ja saumattomasti punoo oman materiaalinsa teokseen. Runoilija E. E. Cummingsin modernistinen, haikuntapainen luontorunous toimi inspiraationa Matthew Petersonin An Inner Sky -teokselle (2022). Viimeisessä osassa, Bright, sanat otetaan erilleen toisistaan ja laitetaan yhteen leikkisällä, mutta samalla syvällisellä tavalla.
    Britta Byströmin tuoreen teoksen Another part of the wood (2022) teksti on otettu  Shakespearen Kesäyön unelma -näytelmän kohtauksesta, jossa keijut tuudittavat Titanian uneen. Felix Mendelssohn-Bartholdynt teosta Psalmi nro 43, Richte mich Gott (Drei Psalmen, op. 78, 1844) pidetään yhtenä hänen kuoromusiikkinsa kauneutta, rauhaa ja rakkautta säkenöivistä kohokohdista.
“Ihminen jätettiin maan ja taivaiden välille vapaaksi näkemään, kuulemaan, puhumaan ja ymmärtämään. Näin ihminen luotiin kaiken alussa. Mutta ihmisellä on myös kaikista tärkein päämäärä. Meidän pitää oppia rakastamaan. Emme voi tuntea totuutta, luonnon kauneutta sen korkeimmassa merkityksessä, emmekä  pelastaa haurasta maailmaamme ilman Rakkautta.
Käytän teoksessani erikielisiä ja eri maiden runoilijoiden tekstejä, joita yhdistää yksi asia - niissä etsitään vastauksia olemisen tarkoituksen eksistentiaalisiin kysymyksiin ja etsitään tapoja pelastaa maailma, luonto ja ympäristö tuleville sukupolville.”
Galina Grigorjeva
Vuonna 1945 27-vuotias Eric Ericson perusti Eric Ericsons Kammarkörin, joka on sittemmin ottanut paikkansa ruotsalaisessa ja kansainvälisessä musiikkimaailmassa. Eric Ericsonin ja hänen kuoronsa suuriin mielenkiinnonkohteisiin kuuluu uuden musiikin ja uusien näkökulmien tutkiminen: tämän seurauksena yhtyeen repertuaari ulottuu koko laajuudessaan vanhasta musiikista uusimpiin kantaesityksiin. Eric Ericsonin poisnukkumisen jälkeen vuonna 2013 Fredrik Malmbergistä tuli yhtyeen taiteellinen johtaja. Yhtye työskentelee lisäksi ruotsalaisten ja kansainvälisten vierailevien johtajien johdolla.
    Maailmanlaajuisessa mittakaavassa Eric Ericsons Kammarkör kuuluu eturivin ammattiyhtyeisiin. Kuoron kansainvälisen yhteistyön kohokohtiin kuuluu esiintymiset Ruotsin Radion sinfoniaorkesterin ja Berliinin filharmonikkojen kanssa muun muassa Claudio Abbadon, James Levinen ja Riccardo Mutin johdolla.
    Vuodesta 2003 Eric Ericsons Kammarkör on työskennellyt tiiviisti Royal Philharmonic Orchestran ja Tukholman konserttitalon kanssa. Eric Ericsons Kammarkör on TENSOn (eurooppalaisten ammattikamarikuorojen verkosto) jäsen.

The Nordic Choir Expedition has received funding from the European Union
and the Nordic Council of Ministers’ Culture and Art Programme