KAMARIKONSERTTI: SLEEP TIGHT

Iida Antola, sopraano / sopran

Daria Tudor, piano

WOLFGANG RIHM:

Ende der Handschrift / Traumwald (Müller)

Das Rot / Des Knaben Morgengruss (von Günderrode)

ALBAN BERG:

Sieben frühe Lieder / Nacht (Hauptmann)

Schilflied (Lenau)

Die Nachtigall (Storm)

Traumgekrönt (Rilke)

FRANZ SCHUBERT:
    Du bist die Ruh (Rückert, op. 59/3)

Nacht und Träume (Collin, op.43/2)

Suleika I (Goethe, op. 14/1)

ARIBERT REIMANN:

Der Blick war’s, der mich ins Verderben riss (Goethe)

ROMANTTISESSA LYRIIKASSA yö on usein rakkauden aika, rauhan ja inspiraation hetki. Alban Berg vie selkeästi tonaalisen musiikin rajoja äärimmilleen, mutta kuvittaa satumaiset tekstit juuri niihin täydellisesti räätälöidyillä hämyisillä harmonioilla. Romanttista lyriikkaa edustavat myös Franz Schubertilta valitut neljä laulua. Kontrastina näille teksteille on valittu musiikkia kahdelta merkittävältä aikamme saksalaissäveltäjältä, Wolfgang Rihmiltä ja Aribert Reimannilta. He ovat inspiroituneet teksteistä, jossa yön pimeys ja arvaamattomuus mahdollistavat tonaalisen sävelkielen rikkomisen ja painajamaisten sävyjen luomisen.

Helsingin kamarikuoron riveistä tuttu sopraano Iida Antola (s.1990) on valmistunut kuoronjohtajaksi Sibelius Akatemiasta, tehden diplomit sekä kuoronjohdosta että pianonsoitosta. Antola opiskelee tällä hetkellä laulua Berliinissä Universität der Künste -korkeakoulussa, kuten myös romanialainen pianistilupaus Daria Tudor (s.1997), joka on palkittu useissa pianokilpailuissa.

I ROMANTISK POESI är natten ofta tid för kärlek, frid och inspiration. Alban Berg tänjer den tonala musikens gränser till det yttersta men har valt att tonsätta romantisk poesi, precis som Franz Schubert före honom. Som en kontrast till dessa texter ingår musik av de betydande nutida tyska tonsättarna Wolfgang Rihmoch Aribert Reimann, som låtit sig inspireras av nattens mörker och oberäknelighet. Sopranen Iida Antola och pianisten Daria Tudor studerar för tillfället vid Universität der Künste i Berlin.

Vapaa pääsy, ohjelma 10 €

Fritt inträde, program 10 €

Yhteistyössä: Meilahden seurakunta

KAMARIKONSERTTI: RAHMANINOV & RAUTAVAARA

su 7.5.2017 klo 18

Tuomaankirkko, Pihlajatie 16, Helsinki

Varvara Merras-Häyrynen, sopraano / sopran

Joel Papinoja, piano

SERGEI RAHMANINOV:

Ja ne prorok (op. 21 nro 11)

Pred ikonoj (op. 21 nro 10)

O, ne grusti! (op. 14 nro 8)

Otryvok iz A.Mjusse (op. 21 nro 6)

Zdes horosho (op. 21 nro 7)

EINOJUHANI RAUTAVAARA: Ikonit (op.6) pianolle

SERGEI RAHMANINOV:

Vse otnjal u menja (op. 26 nro 2)

Hristos Voskres (op. 26 nro 6)

K detjam (op. 26 nro 7)

Voskreshenie Lazarja (op. 34 nro 6)

Dissonans (op. 34 nro 13)

SOPRAANO VARVARA MERRAS-HÄYRYNEN ja pianisti Joel Papinoja avaavat ikkunoita slaavilais-ortodoksiseen kulttuuriin taidemusiikin kautta. Konsertissa kuullaan Sergei Rahmaninovin säveltämiä lauluja erityisesti hengellisistä teemoista inspiroituneiden venäläisrunoilijoiden teksteihin sekä Einojuhani Rautavaaran pianoteos Ikonit op. 6. Merras-Häyrysellä on läheinen suhde slaavilais-ortodoksiseen kulttuuriin sekä venäläisten sukujuuriensa että Uspenskin katedraalissa kirkkomuusikkona toimimisen myötä.

SOPRANEN VARVARA MERRAS-HÄYRYNEN och pianisten Joel Papinoja öppnar dörrar mot slavisk ortodox kultur och interpretationer av denna inom klassisk musik. Konserten innehåller sånger tonsatta av Sergej Rachmaninov till texter av ryska poeter, inspirerade av sakral tematik, samt Einojuhani Rautavaaras pianoverk Ikonit (Ikoner). Merras-Häyrynen har ett nära förhållande till slavisk ortodox kultur såväl genom sina ryska rötter som genom sitt arbete som kyrkomusiker i Uspenskijkatedralen.

Vapaa pääsy, ohjelma 10 €

Fritt inträde, program 10 €