Helsingin kamarikuoro on ammattilaulajista koostuva kamarikuoro, joka aloitti toimintansa vuonna 1962 Radion kamarikuorona. Kuoro otti uuden nimen käyttöön vuonna 2005.

Helsingin kamarikuoro esittää kuoromusiikin kantarepertuaaria koulutettujen äänten voimin korkeimmalla musiikkillisella tasolla, luo taiteellisesti vaativaa ja laadukasta uutta kamarikuoro-ohjelmistoa, vaalii suomalaisen kuoromusiikin perinnettä sekä esittää teknisesti ja musiikkillisesti haastavia teoksia. Kuoro tunnetaan erityisesti nykymusiikin esittäjänä – vuodesta 2005 Helsingin kamarikuoro on kantaesittänyt yli 80 teosta sekä vastannut yli 30 teoksen Suomen-ensiesityksestä.

Kuoro tekee yhteistyötä kotimaisten ja ulkomaisten festivaalien, orkestereiden ja yhtyeiden kanssa. Säännöllisiä yhteistyökumppaneita ovat muun muassa Helsingin juhlaviikotMusica nova HelsinkiMusiikin aika sekä Klang-konserttisarja. Yhteistyö Yleisradion kanssa on jatkunut säännöllisenä sekä radiointeina että televisiointeina. Kuoro on esiintynyt kahdesti kansainvälisellä ARTE-kulttuurikanavalla, viimeksi vuonna 2013 Uspenskin katedraalissa kuvatussa Einojuhani Rautavaaran Vigiliassa.

Helsingin kamarikuoro on eurooppalaisten ammattikamarikuorojen verkosto Tenson jäsen. Viime vuosina kuoro on esiintynyt kiertueilla Yhdysvalloissa, Iso-Britanniassa, Italiassa, Belgiassa, Puolassa ja Skandinaviassa.

Kuoro myös levyttää säännöllisesti mm. BIS-levymerkille. Helsingin kamarikuoron, Radion sinfoniaorkesterin ja Sakari Oramon levytys Magnus Lindbergin teoksesta Graffiti oli Grammy-ehdokkaana nykymusiikkikategoriassa 2010. Matthew Whittallin musiikkia sisältävä Northlands valittiin Yleisradion Vuoden levyksi vuonna 2017. Helsingin kamarikuoron levytykset ovat olleet Emma-ehdokkaina kolmena peräkkäisenä vuonna, 2020–2022, ja Reconnaissance, levytys Kaija Saariahon kuoromusiikkia, voitti Grammyn ja Emma-palkinnon vuonna 2024.

Vuodesta 2007 kuoron taiteellisesta toiminnasta on vastannut professori Nils Schweckendiek. Vierailevia johtajia ovat olleet mm. Rinaldo AlessandriniAnne AzémaTim BrownAapo HäkkinenPasi HyökkiHannu NorjanenFredrik Malmberg, Andrew Parrott, Kaspars PutniņšRachid Safir, Ralf Sochaczewsky, Eric-Olof SöderströmJames WoodElisa Huovinen, Jutta SeppinenGeorge Parris and Taavi Oramo. Kuoroa ovat myös johtaneet myös Olari EltsOliver KnussenHannu LintuJan SöderblomAndres MustonenSakari Oramo, Susanna Mälkki, André de Ridder, Fabio BiondiJohn Storgårds ja Nicholas Collon.

Radion kamarikuoron taiteellisina johtajina ovat toimineet Harald AndersénKaj-Erik GustafssonIlmo RiihimäkiEric-Olof Söderström ja Timo Nuoranne. Helsingin kamarikuoron ensimmäinen taiteellinen johtaja oli säveltäjä Kimmo Hakola.

“Helsingin kamarikuoro antoi itsestään valoisan kuvan kymmenvuotisjuhlakonsertissaan. Todistetuksi tuli taas kerran, että se on Suomen kamarikuoroista ehdottomasti paras ja ainoa, jonka kaikki jäsenet ovat ammattilaulajia.”

– Hannu-Ilari Lampila, HS 2.11.2015