In English

Ars Nova Copenhagen:
sunt lacrimae rerum

la 27.8.2016 klo 16.00
Ritarihuone, Ritarikatu 1, Helsinki

Ars Nova Copenhagen
Paul Hillier, johtaja

JEAN MOUTON: Ave Maria Virgo Serena
ANON. (1300-luku): Doleo super te
GUILLAUME DUFAY: Lamentatio Sanctae Matris Ecclesiae
ANON. (Fleuryn käsikirjoituksesta): Rachel plorans
JEAN MOUTON: Nesciens Mater
LINE TJØRNHØJ: Vox Art Reportage - On Civilisation 2.0
PELLE GUDMUNDSEN HOLMGREEN: Three Stages


Konserttimme otsikko sunt lacrimae rerum on kuuluisa lause roomalaisen Vergiliuksen Aeneisista. Aineias vierailee Karthagossa Junon temppelissä ja katsoo siellä seinämaalausta, jossa kuvataan Trojan sodan osapuolia – sodan, joka on ajanut hänet näille vieraille maille pakolaiseksi. Hän havaitsee kuinka kuolevaisuus koskettaa sielua ja että 'kaiken ytimessä on kyyneleitä'. Tässä paikassa hän ensimmäistä kertaa uskaltaa uskoa, että hän löytäisi taas turvan ja että hänen huono onnensa voisi kääntyä paremmaksi.

Konsertin ensimmäisessä osassa laulamamme musiikki sisältää kolme valituslaulua: kuningas Daavid suree poikansa Absalomin kuolemaa taistelussa; Dufayn valitus Konstantinopolin kaaduttua turkkilaisille vuonna 1453; sekä Raakelin valitus kuolleelle lapselleen, joka oli yksi monista Herodeksen verilöylyn uhreista. Näitä teoksia kehystävät franko-flaamilaisen säveltäjän Jean Moutonin Maria-aiheiset motetit, jotka ilmaisevat lapsen syntymän luomaa kauneutta ja toivoa.

Nämä viittaukset eri uskontokuntien ihmisten välisiin erimielisyyksiin ja pakolaisten ahdinkoon on asetettu tarkoituksella toistamaan teemoja, joita esiintyy myös Line Tjørnhøjnin laajassa 'reportaasissa' sivilisaation tilanteesta uuden vuosituhannen alkaessa.


Liput: 17€ / eläkeläiset 14€ / muut alennukset 7€ Ticketmasterista. Viikonloppulippu oikeuttaa sisäänpääsyyn kaikkiin tapahtuman konsertteihin.

Konsertti on osa pohjoismaista The Nordic Choir Expedition 2016 -festivaalia.


Ääniryhmien linjat olivat instrumentaalisen suoria ja kirkkaita sekä samalla pehmeän taipuisia, katkottoman hengityksen kannattamia. Koska jokainen ryhmä lauloi puhtaasti, ja äänien välinen resonanssi synnytti lauluun aivan oman, koko tilan täyttävän väreilyn ja helinän.
Hannu-Ilari Lampila,
Helsingin Sanomat